Geen nieuwe parkeerapp voor Rotterdam

Leefbaar Rotterdam wilde de discussie over een nieuwe parkeerapp in Rotterdam aan gaan zwengelen. Aanleiding was de aangekondigde prijsverhoging van EasyPark verkeer, waardoor parkeren voor veel mensen opnieuw wat duurder voelt.

Parkeren is de afgelopen jaren ongemerkt veranderd is. Vroeger was het simpel: automaat, muntjes, klaar. Nu loopt het vaak via apps, servicekosten en extra functies waar je vaak niet eens bewust voor kiest. Even snel een boodschap doen betekent tegenwoordig eerst je telefoon erbij pakken.

In de raadsvragen haalt Leefbaar daarom de oude Pay010-app aan: een Rotterdamse parkeerapp zonder transactiekosten of gedoe. Die app verdween uiteindelijk doordat parkeren steeds meer landelijk werd georganiseerd via het Servicehuis Parkeren en Verblijven, een samenwerking van inmiddels ruim honderd gemeenten. Volgens het college is een nieuwe Rotterdamse app echter niet nodig. Er zijn immers nog parkeerautomaten én apps zonder extra kosten beschikbaar. En in de praktijk gebruiken de meeste mensen gewoon de app die het makkelijkst werkt.

Dagelijkse stadsdiensten zijn inmiddels toch wel afhankelijk geworden van commerciële platforms. En als zo’n app duurder wordt of hapert, merk je pas hoeveel vanzelfsprekende dingen tegenwoordig via digitale systemen lopen. Dat bleek ook uit de klachten over de Rotterdam Bezoekers Parkeren-app, die volgens de gemeente vooral op drukke momenten problemen kende. Inmiddels zou die app wel verbeterd zijn.

Wat zegt de Consumentenbond eigenlijk over parkeerapps?