Rotterdam hoeft hiphop niet uit te vinden, maar wel te blijven voeden

Ik lees over plannen in Amsterdam voor een groot HipHopcentrum en voel nieuwsgierigheid. Amsterdam wil aan iets aan bouwen , maar dat Rotterdam is toch ook een hip hop stad?

Wij hebben toch ook initatieven, maar misschien verspreid door de stad. In jongerencentra, kleine studio’s, op pleinen, in danszalen en tijdens open mics. Van artiesten als Winne tot collectieven die misschien minder zichtbaar zijn, maar wel elke dag bouwen aan die cultuur. Rotterdam heeft geen gebrek aan initiatieven en evenementen. Voorbeelden nodig? Hier, hier, maar ook hier.

Je moet weten waar je moet zijn. De ene plek bruist, terwijl een paar straten verder iets stilvalt. Het gebeurt, maar niet altijd samen. De vragen vanuit de gemeenteraad raken daar een interessant punt. Niet: moeten wij ook zo’n centrum bouwen? Maar: hoe zorgen we dat wat er al is, sterker verbonden raakt?

Mooie opgave. Niet het optuigen van iets nieuws, maar het zichtbaar maken en ondersteunen van wat er al groeit. Wijkhubs, makers, podia; ze zijn er. Alleen nog niet altijd als één geheel. Rotterdam heeft de energie. De mensen ook. Misschien is het nu vooral een kwestie van durven investeren in samenhang, zonder de rauwheid kwijt te raken die hiphop hier juist zo eigen maakt.

PS… kent u het danshuis al?