Soms denk ik dat ik precies weet waar Gezien in 010 over gaat. Totdat ik mezelf de simpele vraag stel: wat bedoel ik eigenlijk met Rotterdam? En dan blijkt het antwoord minder vanzelfsprekend dan het lijkt.
In het dagelijks schrijven vertrek ik bijna automatisch vanuit de stad zoals ik die beleef. Straten, wijken en plekken waar ik kom of in ieder geval snel zou kunnen komen. Daardoor ontstaan ook observaties waar dit blog op drijft. Klein, concreet, dichtbij. Gericht op de stad Rotterdam.
Maar zodra ik het probeer af te bakenen, schuift dat beeld op. Bestuurlijk gezien is Rotterdam natuurlijk veel groter. Dan horen Hoek van Holland, Hoogvliet, Pernis en Rozenburg er gewoon bij. Net als grote delen van de haven. Op papier is dat één geheel.
Toch voelt het niet als één geheel.
Niet omdat die plekken er niet toe doen, maar omdat ze simpelweg een andere afstand hebben. In kilometers, maar ook in beleving. Ander ritme. Andere schaal. Waar de stad zich bijna vanzelf laat observeren, vraagt de haven bijvoorbeeld om verdere uitleg, context, soms zelfs specialistische kennis. Schuurt wel een beetje met hoe we willen schrijven: toegankelijk, vanuit wat Rotterdammers makkelijk kunnen zien en ervaren. Situaties waarin ze zich sneller herkennen. In hun omgeving kunnen ervaren.
Tegelijkertijd kan ik het ook niet loslaten. De haven ís Rotterdam, net zo goed als de binnenstad dat is. En ook de randen van de gemeente vertellen iets over hoe de stad werkt, groeit en verandert. Het zou gek zijn om dat buiten te sluiten alleen omdat het minder vertrouwd voelt.
Formeel is Rotterdam dus groter, maar wanneer voelt het als een echt Rotterdams verhaal?
De haven is dus zoiets, maar hoe zit het dan om de snelwegen die om de stad liggen? Misschien herkent u zich daar wel sneller in, als u de auto toch gebruikt om de stad uit te komen.
Over de nieuwe A16 vonden we een mooi artikel op Architectenweb. Want natuurlijk is het voor sommige Rotterdammers gewoon een stuk asfalt. Maar voor ontwerpers doemt de vraag op: hoe geef je zoiets een eigen identiteit?
Extra: hoe ziet het dak van de Fenix er eigenlijk uit van bovenaf?