Diversiteitskalender Rotterdam, wat komt er in pand voormalig Donnergebouw Binnewegplein?

Goedemorgen. Het is een tijdje geleden dat ik de website Faces of Rotterdam tegenkwam. Een interessant fotoproject dat in het teken staat van diversiteit. Rotterdammers van verschillende nationaliteiten worden namelijk geportretteerd. Bijna alle nationaliteiten zijn inmiddels vertegenwoordigd dus dat gaat de goede kant op. Mooi om wat verhalen te lezen!

Ik moest aan deze website denken toen ik las dat vanuit Leefbaar Rotterdam vragen zijn gesteld naar aanleiding van de diversiteitskalender die op de website van Rotterdam staat. De partij is benieuwd hoeveel het nu kost om zo’n kalender samen te stellen en af te drukken. En de partij doet ook het voorstel om bepaalde dagen van de kalender te halen en andere dagen te vermelden. Helemaal representatief wordt het namelijk niet gevonden om zoveel dagen op de kalender te vermelden die te maken hebben met de LHBTIQ+ gemeenschap. D66 sloeg hier weer op aan, wees naar de stijgende cijfers van (geweld)incidenten tegen de LBTIQ+ gemeenschap uit de Discriminatiemonitor en wil komende donderdag graag een debat voeren. Wordt dus vervolgd…

D66 stelde ook vragen naar aanleiding van een idee dat Thys Boer heeft geopperd. Thys is sinds 12 september nachtburgemeester van Rotterdam en voorzitter van N8W8 R’dam; de organisatie die zich inzet voor een beter nachtleven in de stad. Het idee van Thys is om in het leegstaande pand op het Binnewegplein (voorheen zat Donner hier) een nieuwe cultuurhotspot te gaan creëren. Zou het college dit idee zien zitten?

Op de site van het RIVM kwam ik vuistregels voor het inrichten van een gezonde leefomgeving tegen. De regels zijn geen verplichting, dus het staat gemeenten vrij om daar van af te wijken. Wel wordt gezegd dat deze regels wetenschappelijk onderbouwd zijn. Eén van de regels is het advies om minimaal 25% van de openbare ruimte in te richten voor bewegen en sporten; maakt wel nieuwsgierig welke plekken in Nederland dat niet halen. Gemakshalve ga ik er van uit dat Rotterdam dan natuurlijk wel haalt. Hoe ik op de site van de RIVM terecht kwam volgt trouwens later…