Rotterdam: subsidie voor MBO studentenvereniging?

Vandaag las ik wat vragen die aan het college zijn gesteld. Heeft te maken met de MBO-studenten in Rotterdam; een grote, diverse groep jongeren in onze stad. In Amsterdam is voor het eerst subsidie verstrekt om een MBO-studentenvereniging op te richten: SV Unity. Zelf ben ik nooit lid geweest van een studentenvereniging, maar ik kan mij voorstellen dat sommigen daar wel voordelen in zien. Vraag is nu natuurlijk of Rotterdam het Amsterdamse voorbeeld kan gaan volgen.

Interessant vind ik het signaal dat er vanuit de stad een horecaondernemer openstaat voor het bieden van een vaste ontmoetingsplek voor MBO-studenten. Het is onduidelijk om welke horecaondernemer het gaat, maar blijkbaar is in de praktijk de bereidheid om ruimte te maken.

Misschien zit de crux niet eens in subsidie of beleid, maar in erkenning. In het besef dat MBO-studenten een eigen plek in Rotterdam mogen opeisen, zonder zich te hoeven spiegelen aan het klassieke beeld van studentenverenigingen. Benieuwd welke antwoorden we kunnen verwachten.