Politici betalen om in Rotterdamse podcast te praten

Wie ‘Rotterdam wordt wakker zegt, zal misschien denken aan dat liedje met oude beelden van de stad. Tegelijkertijd is het nu ook de naam van een podcast waarin de Rotterdamse politiek wordt uitgelicht. Op YouTube zijn fragmenten te bekijken. Over die podcast is momenteel nogal wat te doen. Centraal staat de vraag of je als politicus moet betalen om aan zo’n podcast mee te doen.

Een aantal partijen blijkt daar, volgens een artikel in het AD, geen probleem mee te hebben. De VVD, PvdA en D66 zouden volgens het AD het volledige bedrag betalen: 5000 euro. Daarmee kunnen zij tot aan de verkiezingen aanschuiven in de podcast. Andere partijen betalen minder en zijn daardoor ook minder vaak te gast, of haken helemaal af. Aandacht voor de lokale politiek vinden zij belangrijk, maar betalen om die aandacht te krijgen gaat voor sommigen een stap te ver. Tegelijk rijst de vraag hoe zo’n podcast zonder deze inkomsten kan bestaan, want productiekosten zijn er nu eenmaal.

Een deel van de partijen heeft daarom bewust bedankt. Is toch jammer. Want hoe krijgen wij, Rotterdammers, een compleet beeld van alle politieke smaken in de stad? Natuurlijk zou het ideaal zijn als inwoners zelf actief op zoek gaan naar informatie: raadsstukken lezen, debatten volgen, standpunten vergelijken. Maar laten we eerlijk zijn: kijkend naar de opkomst in Rotterdam bij de verkiezingen, lijkt het aanwakkeren van de interesse voor de Rotterdamse politiek een lastige.

Het is goed om te kijken wat deze podcast eigenlijk is. Is het journalistiek? Is het campagne? Of iets wat daar tussenin zweeft? Als een politicus betaalt om aan tafel te zitten, kijk je dan naar een interview of naar reclame met een journalistiek randje? Aandacht kopen mag praktisch lijken, maar is het wenselijk dat op die manier wordt bepaald wie wel en wie niet gehoord wordt in de stad.

Ik snap raadsleden die zeggen dat er te weinig aandacht is voor de lokale politiek. En dat is zonde, want de politiek raakt ons dagelijks, maar of deze voldoende zichtbaar is? Wat mij betreft niet. Nieuwe media zijn daarbij welkom en dat is ook de reden dat ik ook ben gestart om over Rotterdam te schrijven. Omdat ik denk dat ik op die manier kan bijdragen om Rotterdammers te informeren.